Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Visar resultat 31 till 32 av 32
    Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    2
    Tackad 23 gånger i 18 inlägg

Standard

Kaffe tillför mer vätska än det driver ut.
    Alltså samma mängd vatten ger bättre hydrering, men kaffe ger fortfarande en hydrering.

Man bör också göra en betydande skillnad på kramp som uppstår i samband med fysisk aktivitet och kramp som uppstår spontant.
    Får man spontant kramp i en muskel man inte utför något direkt "tungt" arbete med så har det med största sannolikhet en annan orsak än om man får kramp i en muskel som arbetar, eller nyss har arbetat hårt.

I samband med fysisk aktivitet så är min personliga övertygelse den att kramp beror på att muskeln jobbat mer än den orkar, punkt.

Standard

Hej, väldigt intressant att läsa att någon annan har samma problem. Jag cyklar mycket (ca 1100 mil under 2016). Jag är dock relativt ny cyklist. Började cykla ordentligt ca 3-4 år sedan. Är 45 år. Jag upplever precis samma problem. Efter 2-3 vilodagar behövs det nästan ingen ansträngning alls för att "krampen" ska komma i låren. Det känns egentligen inte riktigt som kramp, för muskeln drar inteihop sig. Skulle mer beskriva det som syrebrist. Vad beror detta på? Det kan rimligtvis inte vada kopplat till arbetets intensitet/blodtillförsel eftersom jag kan köra väldigt tuffa pass på cykeln där blodtillförseln måste vara avsevärt högre. Det är helt klart kopplat till muskelns typ av arbete och jag tror att det uppkommer när muskelnfibrerna förlängs under belastning tex när man går nerför en trappa. Den typen av arbete sker ej vid cykling eftersom man trycker sig upp med ena benet men inte häller emot med det andra. Jag undrar om det har med att göra att blodflödet blir tillfälligt högt och att det blir någon form av kompartmentsyndrom i muskeln. Ville bara dela min erfarenhet men har ingen lösning.
    Mvh,
    Fredrik

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!