Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 34
    Reg.datum
    Sep 2011
    Tack
    4
    Tackad 6 gånger i 5 inlägg

Standard

Jag har ett återkommande problem med krampliknande smärta (dock inte riktig kramp, muskeln drar inte ihop sig, men jag hittar inget bättre sätt att förklara det) i låren som verkar ha samband med cykling men som aldrig inträffar när jag cyklar. Det vanligaste är att det hugger till i ett av låren eller bägge när jag gör något hastigt efter att suttit stilla ett tag. Typiskt är att jag känner av låren när jag går något ärende efter att ha suttit stilla och jobbat några timmar.

För några dagar sedan skulle jag hjälpa en vän med en flytt, då fick jag dras med denna envetna och kraftiga värk i flera timmar medan jag bar lådor upp- och ned för trappor.

Till saken hör att jag inte haft ont de perioder då jag haft uppehåll med cyklingen p.g.a. knäproblem, så det är knappast ansträngningen i sig som är problemet. Dessutom är det inte mycket ansträngning som krävs för att dra igång värken, det kommer ibland när jag gått mindre än 100 m. När jag däremot cyklar kan jag ta i hur mycket jag vill, då bråkar de aldrig.

Någon som känner igen detta?
    Tony
    - Hemmabyggd hybrid: Merida Matts Sport (2005) m. bock & Shimano 105 STI
    - MTB: Balance AL-750 (1995)

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4
    Tackad 35 gånger i 29 inlägg

Standard

Halvt om halvt, mina vader gillar att krampa (på riktigt) när jag ligger och vilar i sängen på rygg ibland. Kan inte bevisa nåt men misstänker samband med cykling. Ganska obehagligt när man känner krampen "skruva åt", och man får jävligt bråttom att byta ställning innan det låser sig i "maxläget".

Reg.datum
    May 2012
    Tack
    19
    Tackad 31 gånger i 21 inlägg

Standard

Inte alls ovanligt att få kramp vid vila. Jag kan få krampkänningar vid sömn efter tyngre pass. Får du i dig tillräckligt med vätska? Brukar kunna vara en bov...

Händer det väldigt ofta bör man dock ta det säkra före det osäkra och uppsöka läkare då det kan röra sig om hjärt- och kärlsjukdomar.

Reg.datum
    Aug 2010
    Tack
    0
    Tackad 3 gånger i 3 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av jonja
    Halvt om halvt, mina vader gillar att krampa (på riktigt) när jag ligger och vilar i sängen på rygg ibland. Kan inte bevisa nåt men misstänker samband med cykling. Ganska obehagligt när man känner krampen "skruva åt", och man får jävligt bråttom att byta ställning innan det låser sig i "maxläget".
    Har precis samma sak. Fick tipset att testa att äta extra magnusium. Tar 1 kapsel vid läggdags och krampen har faktiskt uteblivit nu under drygt 7 dagar. Vanligtvis har jag krampkänning 1 - 2 ggr/vecka lite beroende på träningsintensiteten.

Reg.datum
    Jul 2008
    Tack
    2
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Om jag cyklar mycket och sedan tar 3-4 vilodagar så får jag liknande som du.
    Det kan hålla på i flera veckor och är alltid värst när jag går nedför trappor.

Hos mig börjar det oftast uppe vid höfpartien på sidan, eller nere vid knäet.

Min kiropraktor hävdar att det är något med ryggen. ( kommer ej ihåg förklaring )

2 besök senare så är det bra, går jag inte till kiropraktorn så kan det ta 2 veckor innan det blir bra av sig själv.

edit: Stavfel

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4
    Tackad 35 gånger i 29 inlägg

Standard

Säger du det? Intressant! På sikt kanske det skulle löna sig att köpa en merida magnesium cykel och slicka lite på den, på raster, kisspauser och fika-uppehåll? :)

Reg.datum
    Jul 2008
    Tack
    2
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av jonja
    Säger du det? Intressant! På sikt kanske det skulle löna sig att köpa en merida magnesium cykel och slicka lite på den, på raster, kisspauser och fika-uppehåll? :)
    Skönt att se att du inte planerar slickning i farten i alla fall :)

Reg.datum
    Sep 2011
    Tack
    4
    Tackad 6 gånger i 5 inlägg

Standard

Det där med magnesium är intressant, en gammal bekant som doktorerade i biokemi lärde mig för ett antal år sedan att man kunde ta magnesiumbrustabletter mot kramp. Kanske kan vara värt att ta en tablett då och då för att se om det blir någon skillnad.

Nixon69:

Jag har inte tänkt på att det brukar uppträda när jag haft några vilodagar, det var intressant. Min rygg har jag haft smärre problem med tidigare, så den kanske också har något med saken att göra.
    Tony
    - Hemmabyggd hybrid: Merida Matts Sport (2005) m. bock & Shimano 105 STI
    - MTB: Balance AL-750 (1995)

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    1
    Tackad 2 gånger i 2 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nixon69

Min kiropraktor hävdar att det är något med ryggen. ( kommer ej ihåg förklaring )

2 besök senare så är det bra, går jag inte till kiropraktorn så kan det ta 2 veckor innan det blir bra av sig själv.

Äntligen! Jag trodde att jag var unik!

Jag började jobbpendla i mars, 22 km/dag. Efter 3 - 4 veckor började jag få kraftiga och ihållande lårkramper. Aldrig under cykling, utan bara när jag haft uppehåll i en dag eller två. Kramperna började oftast när jag gick nedför en trappa eller en nerförsbacke. Ett tag kunde jag knappt gå!

I mitt fall tror jag helt enkelt att cyklingen blev lite för mycket för mina otränade muskler. Jag kände mig ofta väldigt trött, närmast utmattad, i låren. Jag kan väl tillägga att jag har svårt att cykla lugnt, det blir oftast att jag kör så hårt jag orkar. Även nu kan jag få krampkänningar efter 1 - 2 dagars cykeluppehåll, men det blir aldrig en fullt utvecklad kramp numera.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ö-cyklisten
    Citat Ursprungligen postat av Nixon69

Äntligen! Jag trodde att jag var unik!

Jag började jobbpendla i mars, 22 km/dag. Efter 3 - 4 veckor började jag få kraftiga och ihållande lårkramper. Aldrig under cykling, utan bara när jag haft uppehåll i en dag eller två. Kramperna började oftast när jag gick nedför en trappa eller en nerförsbacke. Ett tag kunde jag knappt gå!

I mitt fall tror jag helt enkelt att cyklingen blev lite för mycket för mina otränade muskler. Jag kände mig ofta väldigt trött, närmast utmattad, i låren. Jag kan väl tillägga att jag har svårt att cykla lugnt, det blir oftast att jag kör så hårt jag orkar. Även nu kan jag få krampkänningar efter 1 - 2 dagars cykeluppehåll, men det blir aldrig en fullt utvecklad kramp numera.
    Har upplevt samma sak. Men det har för mig varit ett övergående problem.

Dock emellanåt, nog så smärtsamt.

Kämpa på. Det brukar ge sig!

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!