Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Visar resultat 21 till 30 av 34

Standard

Prova omfattande stretch efter träning dvs lår, vader, höftböjare, sätesbuskeln..
    För återhämtningen kan högläge på benen och nerkylning hjälpa.

Fundera över din mineral/vätskebalans också.
    Brist på vätska och/eller salter i kroppen kan trigga muskelkramp.

Reg.datum
    Jul 2008
    Tack
    2
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Jag har inte haft denna kramp på ett tag nu.
    Det berodde inte på vätskebalansen.

Det som jag ändrade på var mer nogran stretch av högtböjarna samt
    ett par kiropraktorbesök per säsong.

Läste att de symptom jag hade kan bero på att kotorna i ryggen blir för sammanpressade.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Tjenare "Nixon69"

Tycker det är bra att du framför din teori. Kramp, är i sanning inget ovanligt problem, inom cykelkretsar.

Säkert, (precis som du insinuerar), kan detta förmodligen bero på en mängd olika orsaker.

Kan bara relatera till när fenomentet drabbat mig själv och det har hänt några gånger under min cykelkarriär.

Listar: Felaktig sadelhöjd, fel ramstrl, muskelspänningar, (behövde själv en sjukgymnast), cykelskor, med felakiga vinklar i förhållande till pedalerna, (och ev en fotsula, som inte ligger vågrätt).

Nåja, det var några ex, jag själv upplevt. Säkert finns det många fler. Att det skulle bero på kosten tvivlar jag på, även om det inte är uteslutet!
    Senast redigerad av Sageborn den 2013-08-28 klockan 22:00 Anledning: stavf

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    2
    Tackad 23 gånger i 18 inlägg

Standard

Det finns många myter kring träningsrelaterad kramp.
    Att det skulle beror på vätske och/eller magnesiumbrist är väl dom två vanligaste.
    Artikel i ämnet:
    Cramping My Style

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Håller med. Men om problemen, sträcker sig över tid, finns det all anledning att analysera.

Kramp, är inget ovanligt fenomen, vid träning/tävling. Dock brukar detta sällan sätta sig och skapa problem över längre tidsperspektiv!

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    1
    Tackad 2 gånger i 1 inlägg

Standard

Jag hade väl lite liknande besvär förra året, hade aldrig problem med kramp då jag cyklade, däremot fick jag det när jag tog ett avbrott från cyklandet mer än två dagar. Krampen kom dock bara när jag gick i nedförsbackar, eller ned för trappor, och gjorde något förbaskat ont, kunde inte ens ta mig ned för en lätt sluttande trottoar utan att krampen kom. Det kom åvanför knät, på utsidan av båda benen, och strålade uppåt. Började stretcha mer ordentligt efter cykelpassen och blev då av med besvären.

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Läste från folk som hade kramp lite ospecificerat dom hade blivit av med krampen genom att ta kosttillskott med magnesium, kanske värt att prova?

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    32
    Tackad 36 gånger i 35 inlägg

Standard

Saltbrist kan också vara en orsak.

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    1
    Tackad 2 gånger i 1 inlägg

Standard

Kan väl även vara värt att säga att jag utöver att stretcha ordentligare även började dricka mindre kaffe då jag då drack rätt många koppar om dagen då jag hade dessa problem. Hade läst att det kan bidra till dehydration med elektrolytobalans som följd vid träning och framför allt träning i varmt väder. Brukade även köra i en brustablett vätskeersättning i vattenflaskan vid träning i varmt väder för att undvika dehydration.

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    32
    Tackad 36 gånger i 35 inlägg

Standard

Kan det säkert göra, jag märker personligen att jag behöver gå på toaletten oftare om jag dricker mer kaffe än jag brukar göra

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!