Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 34
    Reg.datum
    Sep 2011
    Tack
    4
    Tackad 6 gånger i 5 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ö-cyklisten
    Äntligen! Jag trodde att jag var unik!

Jag började jobbpendla i mars, 22 km/dag. Efter 3 - 4 veckor började jag få kraftiga och ihållande lårkramper. Aldrig under cykling, utan bara när jag haft uppehåll i en dag eller två. Kramperna började oftast när jag gick nedför en trappa eller en nerförsbacke. Ett tag kunde jag knappt gå!

I mitt fall tror jag helt enkelt att cyklingen blev lite för mycket för mina otränade muskler. Jag kände mig ofta väldigt trött, närmast utmattad, i låren. Jag kan väl tillägga att jag har svårt att cykla lugnt, det blir oftast att jag kör så hårt jag orkar. Även nu kan jag få krampkänningar efter 1 - 2 dagars cykeluppehåll, men det blir aldrig en fullt utvecklad kramp numera.
    Låter precis som mitt problem också! Det kan nog vara någon form av utmattning för min del också, det dök upp när jag cyklat fyra dagar i rad. Det blir nog till att återgå till min föregående lösning, att cykelpendla två dagar i taget med en vilodag mellan.
    Tony
    - Hemmabyggd hybrid: Merida Matts Sport (2005) m. bock & Shimano 105 STI
    - MTB: Balance AL-750 (1995)

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4
    Tackad 35 gånger i 29 inlägg

Standard

"Jag kan väl tillägga att jag har svårt att cykla lugnt, det blir oftast att jag kör så hårt jag orkar.

Ett ganska vanligt "fel" när män är ute och cyklar. Lägg in några distanspass under helgerna som varar 3-4h som motvikt till de där korta ruscherna, så får du lite träning i att cykla på ett annat sätt, lite mer långsiktigt "hållbart".

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Människokroppen är otroligt anpassningsbar. Men för den sakens skull har inte evolutionen, gjort att våra muskler kortsiktigt skall provoceras, till att prestera.

Vila, är den period då musklerna anpassas och byggs upp, för det arbete dom förväntas utsättas för.

Därför bör man som "Jonja" påpekar, låta musklerna vänja sig på sikt och inte köra "Macholopp", när kroppen protesterar.

Hur många har inte sammanbitet och förväntansfullt, satt sig på sin racer i kanske Mars månad och dragit iväg på en 10 mila runda, utan någon som helst träning. För att därefter få problem.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    1
    Tackad 2 gånger i 2 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av jonja
    "Jag kan väl tillägga att jag har svårt att cykla lugnt, det blir oftast att jag kör så hårt jag orkar.

Ett ganska vanligt "fel" när män är ute och cyklar. Lägg in några distanspass under helgerna som varar 3-4h som motvikt till de där korta ruscherna, så får du lite träning i att cykla på ett annat sätt, lite mer långsiktigt "hållbart".
    Ska absolut göra det! Min uthållighet är än så länge tämligen urusel. Jag har alldeles för lätt att stå på för hårt de första milen så att det inte känns roligt att cykla längre än så.

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4

Standard

Försök gärna hitta lämpligt sällskap till långturerna, annars är det lätt att det känns mentalt jobbigt, om man inte är förtrogen med körstilen och sträckorna. Allra bäst är en liten grupp (som drar med sig lite luft). I vilken stad bor du?

Reg.datum
    Jul 2008
    Tack
    2
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

En sak som har funkar kanon för mig är att vi på jobbets gym har en såndär maskin jag lägger mig i, spänner fast fötterna och hänger min nästan upp & ner.

Det knakar lite i ryggen, ungefär som hos kiropraktorn. Jag använder den 2-3 gånger i veckan när jag cyklat.

Så för första gången sedan jag 2008 började cykla har jag inte haft detta problem trots att jag cyklar 4-5 ggr i veckan fram och tillbaka ( 4 mil totalt per dag )

Dock kanske det är dumt att rekomendera detta till alla, jag har faktiskt varit hos 2 olika läkare som inte har en aning om vad det kan vara.

Reg.datum
    Jul 2008
    Tack
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn
    Vila, är den period då musklerna anpassas och byggs upp, för det arbete dom förväntas utsättas för.
    Detta är precis vad läkare sagt till mig när jag tröttnade och sökte för problemet.
    Jag hade cyklat hela maj-juli på vardagarna och när jag inledde semestern i hängmattan fick jag dessa symptom, det gjorde så ont att jag inte ens kunde gå på flera dagar.

Läkaren sa att cyklister är roliga så, vilken annan muskelbyggare kör samma muskelgrupper 5 dagar i rad?

Så för min del ändrade jag lite, cyklade mer varierat i hastighet och lade in 1-2 styrkepass
    istället för att cykla.

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4

Standard

Jag tycker hamstringarna är de som gör ont under cykling, och antagligen skulle dessa behöva styrketräning hos mig. Quadriceps/knästräckarna däremot får ju alltid träning så fort man går och står, så dessa är normalt starka tillräckligt, medan de på lårets baksida ofta är nästan otäckt klena, och därmed får man lätt en obalans vid cykling, med en stark framsida och en klen baksida. Tycker mig även ha sett ngnstans att de inte svarar så bra på styrketräning.

Reg.datum
    Dec 2012
    Tack
    0

Standard

Har råkat ut för samma sak som ts och andra beskriver, har haft ett par dagars uppbehåll från cyklandet och när jag går ned för en trapp får jag förbaskat ont i vänsterbenet, känns först i framsida lår, åvanför och till vänster om knät, och är det en längre trappa börjar det sprida sig uppåt längst utsidan av låret och upp mot bäckenbenet. Börjar även komma i högerbenet i längre trappor. Känns typ som att få kramp.

Brukar sitta kvar lite värk en stund efter men går man en bit på plan mark så avtar de rätt fort, är just när man går nedför trappen och böjer på knät som de känns som mest.
    Senast redigerad av pewpewarn den 2013-03-31 klockan 15:53

Reg.datum
    Aug 2013
    Tack
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nixon69 Visa inlägg
    Om jag cyklar mycket och sedan tar 3-4 vilodagar så får jag liknande som du.
    Det kan hålla på i flera veckor och är alltid värst när jag går nedför trappor.

Hos mig börjar det oftast uppe vid höfpartien på sidan, eller nere vid knäet.

Min kiropraktor hävdar att det är något med ryggen. ( kommer ej ihåg förklaring )

2 besök senare så är det bra, går jag inte till kiropraktorn så kan det ta 2 veckor innan det blir bra av sig själv.

edit: Stavfel
    Jag upplever liknande problem. Efter en period med hård träning och sedan ett par dagar vila så kommer det plötslig kramp i båda låren. Krampen uppstår utan någon ansträngning alls. Det kan räcka med en promenad på 100 m så sätter krampen in. Det skulle vara intressant att höra din kiropraktors förklaring på att det kan beror på ryggen. Just nu kan jag betala dyrt för en lösning på detta!!

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!