Visar resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dbs

Standard

Hej!

Jag har lyckats komma över en DBS Kombi Tandem. Dock har jag ett stort problem!
    Den saknar hjul, vilket försvårar trampandet avsevärt! Är det någon där ute som vet vilken storlek det ska vara på dessa fälgar, kanske tom några bilder på orginal utseende?
    Tacksam för all hjälp

Mattias

Reg.datum
    Jul 2012
    Tack
    0
    Tackad 1 gång i 1 inlägg

Standard

Det skall vara 24" fälger med 3 girs torpedo nav bak

Standard

Tackar tackar

Reg.datum
    Sep 2011
    Tack
    4
    Tackad 6 gånger i 5 inlägg

Standard

Är det bara jag som tycker att det är väldigt obehagligt att cykla på tandemcyklar? Det kanske är relaterat till att jag är så van över att ha god kontroll över cykeln, och sen plötsligt sitter man på ett monster som man inte till fullo kan kontrollera. Jag märkte i alla fall snabbt att det var en dålig idé att försöka cykla tandem med min sambo, oavsett om jag satt fram eller bak, (vi hyrde en tandemcykel en gång i tiden), vi fick lägga ner det efter några kilometer och byta till varsin cykel.
    Tony
    - Hemmabyggd hybrid: Merida Matts Sport (2005) m. bock & Shimano 105 STI
    - MTB: Balance AL-750 (1995)

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    16
    Tackad 26 gånger i 25 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av T0nyI
    Är det bara jag som tycker att det är väldigt obehagligt att cykla på tandemcyklar?
    Mina erfarenheter från tandem är visserligen minimala, men jag har hållit på en hel del med andra "sporter" där man ska samarbeta. Kanot känns här som en bra jämförelse (jfr Marcus Oskarsson och Henrik Nilsson). Det handlar om samspel, båda ska vara villiga att samarbeta och vara lyhörda på den andre. För en del faller detta sig direkt medan andra kan behöva en lärperiod där man pratar mycket med varandra.
    - Nishiki hybrid 501 2006 - HP Velotechnik Scorpion 2011 (pedelec) - Giant MTB byggd på XTC Team ca 2010 - Optima HighBaron 2012 - Scott SUB30 2010 konverterad till cx (gemensam vårdnad) - Dahon Vitesse 3 vxl (tjänstecykel) -

Reg.datum
    Jul 2009
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Har haft tandemcykel sedan hösten 1997 (samt hyrt på Gotland 1984 och 1994) och har aldrig upplevt några större svårigheter, mer än möjligen första två tre gångerna eller så. Som med allt annat man inte provat förut måste man vänja sig.
    Använder nästan bara tandem numera. Funkar perfekt. Ska man möta någon vid bussen eller liknande är det också kanon, om vederbörande inte har 14 väskor som ska med. Man cyklar ensam dit och är två som cyklar hem. Smidigt.
    Ska man ut på långtur med frugan är det också perfekt. Med två cyklar måste den ena anpassa sig till den andra om man vill hålla ihop. Med tandem behövs inte det. Båda trampar efter sin förmåga och då går det i regel fortare än om den snabbare cyklar på egen cykel. Frugan väger inte så mycket och trampar på rätt bra, så det är i alla fall min erfarenhet. Kanske är jag lyckligt lottad i det avseendet…
    Har även cyklat Mjörn runt (100 km) med min bror på hans tandem – en enkel landsvägstandem med stålram och bockstyre. Gick cirka 30 minuter fortare än året innan, då jag cyklade själv på min egen kolfiber-racer

Men visst finns det nackdelar. cyklar man istället på varsin cykel har man ju möjlighet att få med sig mer saker eftersom man har möjlighet att ha dubbelt så många pakethållare och cykelkärror. Även fler flaskställ (det går att ha tre på vår nuvarande tandem och fyra på den gamla) i vissa fall. Har man smält upp ett tält någonstans och vill åka ut på olika ärenden samtidigt går ju inte det om man bara har en tandem med sig.

Men än så länge har jag inte upplevt någon situation i verkligheten som innebär att det varit en nackdel med tandem.

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!