Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 17 av 17
    Reg.datum
    May 2012
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Hej!
    När jag har byt kedja har jag byt allt. Kedja, kassett och klinga. Har hört att alla delar slits in med varandra.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    422
    Tackad 330 gånger i 265 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av awe
    Citat Ursprungligen postat av Sageborn
    Citat Ursprungligen postat av awe
    ok grabbar, ni bekräftar det jag misstänkte då.
    Cykeln har använts flitigt i motion, träning och nån tävling för x-antal år sedan.
    Har helt förträngt statusen på prylarna, men verkar vara en del som behöver bytas. haha.
    Det är bara att börja skruva. Se till att ha rätt verktyg först!
    Jag har köpt en kassettavdragare och "piska" på Biltema som fungerar väldigt bra.
    Sen hitta jag en kedjedelare på Harald nyborg för 39 spänn, som också fungerar bra hittills.
    Fint.

Garanterat att du fixar det! Ta det bara lite föriktigt.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    87
    Tackad 34 gånger i 29 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Maarit
    Hej!
    När jag har byt kedja har jag byt allt. Kedja, kassett och klinga. Har hört att alla delar slits in med varandra.
    Det är vad försäljarna vill ha oss till att tro, men som mactommy säger är det inte nödvändigtvist så.
    http://www.aviewfromthecyclepath.com/

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4
    Tackad 35 gånger i 29 inlägg

Standard

Klinga brukar man inte byta om inte förfallet gått så långt så att kedjan kuggar över där fram, för därifrån finns ingen recovery.

Reg.datum
    Jul 2008
    Tack
    2
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Jag hade precis samma problem. Lämnade in cykeln och dom bytte kassetten och Kransen.
    Funkar perfekt nu :)

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    422
    Tackad 330 gånger i 265 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nixon69
    Jag hade precis samma problem. Lämnade in cykeln och dom bytte kassetten och Kransen.
    Funkar perfekt nu :)
    Att låta kassett och kedja bli så nergångna att klingorna fram blir nergångna är ren kapitalförstöring och samtidigt så fruktansvärt onödigt!

Säger som "Hagen", känn med fingrarna på kedjan när den ligger på största drevet och följ kedjeslitaget över tid. Att sätta livslängden på en kedja, utan hänsyn till belastning, klimat, etc, är i det närmaste ogörligt!

Min uppfattning är dock att det bör gå 2 kanske 3, kedjebyten på varje kassett.

Reg.datum
    Jul 2014
    Tack
    5
    Tackad 20 gånger i 13 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Säger som "Hagen", känn med fingrarna på kedjan när den ligger på största drevet och följ kedjeslitaget över tid. Att sätta livslängden på en kedja, utan hänsyn till belastning, klimat, etc, är i det närmaste ogörligt!
    intressant tips, man drar en länk utåt alltså, och då ska den inte lämna mer än halva tanden eller nåt sånt?

(har för mig man gjorde så på moppen också
    Hammerhill Bikers

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!