Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 17
    Reg.datum
    May 2012
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Hej
    Jag har hela tiden trott att det var bodyn som var slut och tappade drivkraften.
    Men efter mer noga skruvande och felsökning ser jag till min förvåning att det är kedjan som kuggar över vid belastning.
    Svårt att se, men ser ut som den kuggar över mest vid vevpartiet. Där den också ibland hoppar av.

Jag har skiftat kassette (annan begagnad ) för att se om det är den som är sliten.
    Men felet är kvar.

Jag har kortat kedjan 2 länkar, för jag trodde den var för slak. Felet är kvar.

Jag har skruvat / justerat bakväxeln utan resultat.
    Kändes dock som det blev något bättre en gång, men kom tillbaka.

Är det så det beter sig när kedja och kassette är slitet ?
    Eller är kedjan inte kompatibel med kassetten, ( HG etc ) ?
    Det sitter ett shimano XT nav och 8 delad kassette från 1996 ungefär.
    Kedjan är jag osäker på vad det är, är en Scott delano med Altus A20 komponenter.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    87
    Tackad 34 gånger i 29 inlägg

Standard

Låter som slitne drev och kedje?
    http://www.aviewfromthecyclepath.com/

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    3
    Tackad 7 gånger i 5 inlägg

Standard

Japp byt till ny kedja och kassett.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Rekomenderat ifrån mitt lokala cyklemeck är att byta båda kedjan och kassetten i samma veva när det börjar strula. Kedja och kassetten slits ihop och när de väl börja överkugga så är det "kört" att rädda någon del... Men det är vad han tycker... ;)
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    87
    Tackad 34 gånger i 29 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av mactommy
    Rekomenderat ifrån mitt lokala cyklemeck är att byta båda kedjan och kassetten i samma veva när det börjar strula. Kedja och kassetten slits ihop och när de väl börja överkugga så är det "kört" att rädda någon del... Men det är vad han tycker... ;)
    Heh! Jag bytar heller inte alltid krans när jag bytar kedje. Ungefär varannan gång, tror jag. Eller tredje!
    http://www.aviewfromthecyclepath.com/

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Om man har koll på sina prylar och byter kedja i tid så behöver man inte byta kassett varje gång... men när det väl börjar överkugga så byter man rubbet direkt... ;)
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4
    Tackad 35 gånger i 29 inlägg

Standard

När det kuggar över där fram så har det gått ganska långt, frågan är om inte drevet också måste bytas då? Om tänderna är vassa i spetsen istf den runda profil som nya drev har så är det fefinitivt dags för byte.

Reg.datum
    May 2012
    Tack
    0

Standard

ok grabbar, ni bekräftar det jag misstänkte då.
    Cykeln har använts flitigt i motion, träning och nån tävling för x-antal år sedan.
    Har helt förträngt statusen på prylarna, men verkar vara en del som behöver bytas. haha.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av awe
    Cykeln har använts flitigt i motion, träning och nån tävling för x-antal år sedan.
    Har helt förträngt statusen på prylarna, men verkar vara en del som behöver bytas. haha.
    Det är bara att börja skruva. Se till att ha rätt verktyg först!

Reg.datum
    May 2012
    Tack
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn
    Citat Ursprungligen postat av awe
    Det är bara att börja skruva. Se till att ha rätt verktyg först!
    Jag har köpt en kassettavdragare och "piska" på Biltema som fungerar väldigt bra.
    Sen hitta jag en kedjedelare på Harald nyborg för 39 spänn, som också fungerar bra hittills.

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!