Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 18
    Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    0
    Tackad 21 gånger i 17 inlägg

Standard

Jag undrar om någon skulle vilja tipsa mig och min son om en bra racer till oss ny börjare , vi har fastnat i det här med cykling och har funderingar på att till våren köpa varsin racer .
    budget ca 10 000:- per person många pengar och därför får man fundera mer än en gång och veta lite vad som man kan vänta sig att spara ihop pengar till.

Vi har sålt bilen och skall försöka lägga undan lite varje månad istället för bensin,försäkring skatt m.m till en cykel mer miljö vänlligt och det bästa MOTION !!!

OBS säljer aldrig min Nishiki Pro Sld den blir kvar som hybrid cykel.

Tack på förhand för tipsen

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4
    Tackad 35 gånger i 29 inlägg

Standard

Ja om du trivs med nishiki så kan du ju köra på med criterion eller altron, som nyss var uppe här. Columbus pinta hos CC finns väl också i det segmentet. Hur gammal är sonen?

För att skära i budgeten så kan man även överväga att en köper nytt och den andre beggat. Finns alltid risk att ngn av er (eller båda?) lessnar efter ett tag. Om ni är ungefär lika långa, så kan den som inte lessnar sen få överta den "nya", och den gamla säljer ni tillbaks till blocket utan svidande förlust.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av jonja
    Ja om du trivs med nishiki så kan du ju köra på med criterion eller altron, som nyss var uppe här. Columbus pinta hos CC finns väl också i det segmentet. Hur gammal är sonen?

För att skära i budgeten så kan man även överväga att en köper nytt och den andre beggat. Finns alltid risk att ngn av er (eller båda?) lessnar efter ett tag. Om ni är ungefär lika långa, så kan den som inte lessnar sen få överta den "nya", och den gamla säljer ni tillbaks till blocket utan svidande förlust.
    Tycker "Jonjas" tips låter logiska och vettiga!

Skulle dock aldrig själv köpt en ny racer inom prissegmentet 10.000 SEK, beroende på att man får minst dubbelt så bra racer vid beganatköp!

Efetrsom nu du och din son planerar cykelköp inför nästa säsong, finns det ju massor av tid, till att planera och tänka efter!

Vet man bara vilken storlek som ramen skall ha, (går att få hjälp med hos en cykelhandlare), så är Blocket, den självklara plattformen!

Visst! Det är långt mellan Haparanda och Ystad. Men Bussgods brukar ha enhetstaxa över hela landet, om än med variationer. Har köpt minst 10 cyklar på detta vis och ännu inte blivit besviken.

Låt oss ta exemplet "Jonja" föreslog med "Columbus Pinta, (vilken jag tror skulle passa),
    Kan du med all sannolikhet hitta en dito för runt 4000 SEK.

Därför om du har tålamod, bör 10.000 SEK, väl och med råge, räcka till cyklar för er båda två och dessutom kanske ge pengar kvar till nya däck, om så behövs.

Samtidigt är det ju aldrig fel att få en slant över!

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4

Standard

Det räcker med en snabb blick på blockets racer-avdelning för att inse att det är köparens marknad. Osentimental prutning är det som gäller. Trevligast förstås om det är "närodlat" så man kan åka och titta och helst provköra. Bussgods går säkert bra, men min erfarenhet i alla fall på vardagscyklar är att det är omöjligt att avgöra skicket utifrån bilderna som visas upp. Fast racer-cyklarna är nog genomgående i bättre skick, eftersom de mest stått i garaget och ofta gått väldigt lite, när väl svensk klassiker och vättern är överstökad.

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    0

Standard

Tack för svaren om både nytt och beganat jag har kollat in blocket och där finns en del godis bitar man blir intreserade av men som sagt ingen brådska. Min son är 16 år 59 kg 178 cm smal kille med rätt intresse för cykeling han njuter av våra turer och tycker det är mysigt med motion och friska vindar i håret fast det har jag problem med själv jag rakar mig så slipper man kamma sig så ofta utan kan satsa lite mer tid på cykeln Ha Ha.
    Columbus Pinta ser riktigt lockande ut.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

För det första vill jag säga att det låter jättekul att du och din son kunnat hitta någonting så fint, som ett gemensamt cykelintresse. Tror att detta är få förunnat.

För det andra, vill jag tipsa om att "Columbus Pinta", endast var ett exempel.
    När det gäller ramar för "instegshojar", är dessa, (enligt min uppfattning), såpass snarlika att man med gott samvete kan låta hjärtat styra och ta hänsyn till märke, färgsättning, mm.

För det tredje, vill jag bara säga att om en beg cykel inom det här prissegmentet, skall vara köpvärd eller inte är helt oavhängigt, (förutom skick), vad cykeln har för utrustning.

Detta med avseende på ålder, hjul, grupp, vevparti, bromsar, mm, mm.

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4

Standard

För att man ska kunna rättfärdiga en ny cykel, tycker jag man ska vara säker på att man tycker detta är riktigt roligt i åtminstone 5 säsonger, annars blir det kapitalförstöring. Just nu tycker du att cykel är världens roligaste men hur ser det ut nästa vår? Då kanske du är någon annanstans. Din 16-åring kan vända på en ännu mindre 5-öring än dig.

Därför är den bästa första racern ofta en beggad. Den räcker för att komma underfund med om detta är varaktigt kul eller en dagslända. Är man rimligt säker på att det är det förra, så ska man självklart unna sig en ny cykel. Inte nödvändigtvis varje gång men i alla fall då och då.

Reg.datum
    Mar 2012
    Tack
    0

Standard

Så var då racer tankarna genomförda en Nishiki Altron 2011 blev det ja jag har väl kankse snöat in på Nishiki men det har blivit många tankar och prov åkningar dock alldeles för korta må hända men det stod mella Scott Speedster s20 eller Nishiki Altron, Nishiki Race Carbon, men beslutet föll på en Altron pengar över till lite annat cykel godis och bättre att börja här för att sedan se vart man hamnar efter ett par säsonger.
    Min Nishiki Pro Sld fick sig en duvning på 48 km och nu är det vila tills imorgon ny dag och nya km.

Cykel=Avkoppling och god motion för mig.

tack för alla tipsen forum vänner

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    4

Standard

Kul! Du verkar ju en alldeles omåttlig aptit på cyklar just nu! :) Jag förstår dig, behövs ju lite kringutrustning också, så där försvinner några tusenlappar till. Det är tyvärr inte gratis att ha cykel som hobby. Fågelskådning är nog billigare, samla på busstidtabeller likaså.

Reg.datum
    Dec 2009
    Tack
    78
    Tackad 19 gånger i 13 inlägg

Standard

jag säljer min scott s 60 bor i blekinge st 54

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!