Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 28
    Reg.datum
    Aug 2011
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Efter mnga timmars lsande och ven postande p detta forum (Bra tips! Tack.) har jag nu bestmt mig fr att kpa en cyklocross frn rosebike.se samt hjul sparat. Den sista "detaljen" innan kp r storleken eller rttare sagt om det r sadel- eller verrrets lngd som ska bestmma storleken. Jag har lst bl a p detta forum att sadelrret r det viktigaste mttet, men jag har ven sett p andra forum att verrret r viktigare.

S hr ser lget ut fr mig. Inseam 86 cm och lngd 184 (lng rygg/armar). Min Trek landsvgshoj har ett sadelrr (C-T) p 58cm och ett verrr p 58cm samt en styrstam p 120mm. Jag r p jakt efter en cross fr hst- vintercykling p asfalt (racelik position).

Rosebikes crossar

56:an
    rek beninnerlngd 84-86
    Sadelrr 58
    verrr 53,5
    Sadelrrets vinkel 74 grader

58:an
    rek beninnerlngd 87-89
    Sadelrr 60
    verrr 54,5
    Sadelrrets vinkel 73 grader

56:a passar bst enligt beinnerlngden. Crossar har, om jag frsttt det rtt, ett kortare verrr, men 4,5 cm kortare n min landsvgshoj knns vldigt kort och att kompensera med en extremt lng styrtapp funkar vl inte (balans...)?. 58:an har en cm lngre verrr och mer vinklat sadelrr. verrret r sledes kortare ven p 58:an men skillnaden r inte lika stor.

Det vore intressant att hra era synpunkter.

Tack p frhand!

/Bono

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    0
    Tackad 3 gnger i 3 inlgg

Standard

Jag anser verrrets lngd vara av strst vikt.

Det r betydligt strre justermn p sadelns och styrets hjd, n p styrets placering i lngsled.

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    1
    Tackad 48 gnger i 35 inlgg

Standard

verrrrets lngd r givetvis en viktig faktor men det gr inte att bortse frn att ramstorleken har nra nog lika stor betydelse. Ramen kan vara fr liten eller fr stor ven om verrrets lngd knns bra. Kanske man borde sga att de r likvrdiga.

Vad gra om man vljer ram efter verrrets lngd och fr s hg ram att man inte kan st grensle ver den? Eller om styret sitter fr lgt p en liten ram? S gott som alla cyklar som sljs numera har styrrret kapat strax ovanfr styrlagret. Det finns inte mycket att gra fr att f ett hgre styre.

Olika cyklar har olika geometri och drfr r det bra att frska bedma lmplig ramhjd och ramlngd beroende p personliga preferenser. Sjlv utgr jag frn att lmplig lngd p styrtappen skall rra sig inom intervallet 8-11 cm. I ndfall kan styrtappen ha andra mtt men d r ramrret inte som jag vill ha det. Jag har en fga bjlig rygg och vill drfr ha ett relativt hgt styre jmfrt med tvlingscyklister och andra med mjuk rygg. Jag kollar drfr "stand over height" och vet av erfarenhet att jag inte kan ha strre ram n 58 cm. Det visar sig nstan alltid att det blir 57 eller 58 cm. Sadelhjden r ltt att justera numera d lnga sadelstolpar r vanliga. P grund av mina preferenser gillar jag ven hgt, grna frlngt, styrhuvud. Det som jag fr se upp med r att verrret inte blir fr lngt.

Crosscykeln frn Rose har allts ett verrr p 545 mm i storlek 58. Om vi jmfr men en annan crossram som jag har vervgt r geometrin mycket annorlunda. Surly Cross Checks ram p 58 cm har ett verrr p 580 mm. Skillnaden r 35 mm. Om man vill ha ett verrr p 545 mm p
    Surly CC har 52 cm ramen 547 mm (effektiv rrlngd)! Skillnaden i ramstorlek mellan de bda cyklarna blir hela 6 cm.

Detta exempel frklarar varfr olika cykelhandlare tenderar att ge mycket olika rekommendationer d det gller ramstorlek till samma kund.
    It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

Mark Twain

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    0
    Tackad 3 gnger i 3 inlgg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Smeden
    Vad gra om man vljer ram efter verrrets lngd och fr s hg ram att man inte kan st grensle ver den? Eller om styret sitter fr lgt p en liten ram? S gott som alla cyklar som sljs numera har styrrret kapat strax ovanfr styrlagret. Det finns inte mycket att gra fr att f ett hgre styre.
    Har man hgt ramrr lter man bli att st grnsle ver cykeln. ;)

Men har man fr lgt styren s finns det en uppsj styrstammar och styrstammhjjare att tillg, samma sak t andra hllet men inte riktigt lika lngt.

Med bara vanliga styrstammar gr styrets hjd att variera uppemot tio cm. Utan att ha spacers under. Behver man ha mer finns styrrrsfrlngare.

Hjden p bde styre och sadel gr att ndra kring 20 cm, eller mer, lngden frn styret till sadeln gr att ndra uppemot tta cm.

Sjlvklart r det dumt att vlja en cykel dr som r s hg s att man inte kan snka sadeln nog, eller en som r s lg att man behver styrrrsfrlngare p 20cm fr att f det att fungera.

Men har man en ram som r fr lng s funkar inte "pundarlsningen" med bakvnd styrstam srskilt bra ;) och det r mycket obekvmt att ha en cykel dr man sitter och glider fram p sadeln fr att man inte nr fram till styret (jag vet hur det knns efter 200 km ;) ), eller en dr man slr knna i styret fr att ramen r fr kort.

Sjlvklart skall man undvika alla extremer, men str man och vlger mellan tv nrliggande storlekar, dr den ena r "rtt" p hjden, och den andra "rtt" p lngden, r det enklare att anpassa den som r rtt lngd p, s att hjden p styre och sadel hamnar rtt.

Sjlv har jag flera landsvgscyklar, och de r samtliga mellan 53 och 56cm lnga, men hjden skiljer sig frn 55 till 60, men oavsett om det r en 53'a eller en 60'a s kan jag ha sadeln p samma hyjd, och styret p samma hjd, om jag vill.

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    1

Standard

Jag har ett minne av att du och jag har diskuterat detta frut. =)

Ondigt att vi kr detta i repris men situationen pminner ngot om hnan och gget. Vad som var frst r omjligt att sga.

Det traditionella sttet att ange storleken r ramhjden. P senare tid har verrrets lngd kommit till. Det r ndvndigt och bra men vi br nog akta oss fr att kra frn det ena vgdiket till det andra.

Visst finns det stemrisers och dylikt. Har du prvat dem? Jag har och kommer aldrig att anvnda en sdan igen.

Vljer jag en CX frn Rose utgende frn verrret fr jag en 60 cm ram om jag vill ha lngd 54,5 cm. Hos Surly fr jag storlek 52!

Bda ramarna r givetvis totalt oanvndbara fr mig. Men om jag beaktar bda faktorerna, sadelrr och ramrr, kan jag vlja en ram som kommer inom det fr mig instllbara omrdet. Fr Surly betyder det en litet hgre ram, fr Rose en mindre n valet grundat enbart p verrret. Fr vrigt borde styrgaffeln f kapas frst sedan cykeln injusterats men detta sker numera rutinmssigt p fabriken d gaffeln kapas mycket lgt s att vi alla skall se ut som proffsen i TdF.
    It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

Mark Twain

Reg.datum
    Apr 2007
    Tack
    108
    Tackad 83 gnger i 67 inlgg

Standard

Att lngden r viktigare n hjden borde frhoppningsvis vara vara sjlvklart fr alla.
    Men det gr inte hjden p ramen ointressant.
    Iofs r hjden p ramen ett inte srskilt avgrande mtt, srskilt inte nufrtiden med alla 'slopade' ramar.
    Det viktiga lngdmttet r den horisontella lngden p vre ramrret, och d srskilt 'framsticket', dvs lngden framfr en lodlinje genom vevpartiet.
    (Annars s mste man ven ta hnsyn till sittvinkeln)

Det andra viktiga mttet r styrrrets lngd, lngden p det + styrlagret bestmmer hjden p styret.
    Men det viktiga mttet r det vertikala avstndet mellan centrum av vevlagret och toppen av styrlagret.

Dessa tv mtt kallas Reach(lngden) och Stack (hjden), se bilden nedan

(Bilden frn Trek)

Ls mer om Reach och Stack hr:
    http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/C...er_One_95.html
    http://www.incidentalcyclist.com/200...d-on-bike-fit/

Mnga tillverkare, men tyvrr inte alla, anger numer Stack och Reach fr sina ramar.
    Du kan ocks rkna ut det sjlv, med hyfsad noggrannhet, frn en vanlig geometritabell
    http://cheapcarbonframes.com/wp-cont...tack-and-reach

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gnger i 266 inlgg
    Blog Entries
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av HkanC
    Att lngden r viktigare n hjden borde frhoppningsvis vara vara sjlvklart fr alla.
    Men det gr inte hjden p ramen ointressant.
    Iofs r hjden p ramen ett inte srskilt avgrande mtt, srskilt inte nufrtiden med alla 'slopade' ramar.
    Det viktiga lngdmttet r den horisontella lngden p vre ramrret, och d srskilt 'framsticket', dvs lngden framfr en lodlinje genom vevpartiet.
    (Annars s mste man ven ta hnsyn till sittvinkeln)

Det andra viktiga mttet r styrrrets lngd, lngden p det + styrlagret bestmmer hjden p styret.
    Men det viktiga mttet r det vertikala avstndet mellan centrum av vevlagret och toppen av styrlagret.

Dessa tv mtt kallas Reach(lngden) och Stack (hjden), se bilden nedan
    http://happypics.zapto.org/albums/us...each-stack.gif
    (Bilden frn Trek)

Ls mer om Reach och Stack hr:
    http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/C...er_One_95.html

Smart!!!
    http://www.incidentalcyclist.com/200...d-on-bike-fit/

Mnga tillverkare, men tyvrr inte alla, anger numer Stack och Reach fr sina ramar.
    Du kan ocks rkna ut det sjlv, med hyfsad noggrannhet, frn en vanlig geometritabell
    http://cheapcarbonframes.com/wp-cont...tack-and-reach

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    87
    Tackad 34 gnger i 29 inlgg

Standard

Visst finns det stemrisers och dylikt. Har du prvat dem? Jag har och kommer aldrig att anvnda en sdan igen.
    +1
    http://www.aviewfromthecyclepath.com/

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    1

Standard

Reach och stack r skert anvndbara fr den som vet vad man vill ha men fr den som kper sin frsta racer r det annorlunda. Branschen uppger alltid ramhjden. Tydligen anses den som den viktigaste utgngspunkten fr valet. Det hller jag med om men det rcker inte. Vi behver ocks andra uppgifter om geometrin och hr r verrrets lngd viktigt. Reach och stack beaktar bda egenskaperna och r drfr bra. Men fr en nybrjare kan det hela sgas enklare.

En rutinerad cyklist behver mnga flera mtt fr att vlja cykel men fr dem r valet aldrig ett problem. De vet nstan alltid vad de vill ha och kan utgende frn geometrin vlja ram fr ndamlet. Nybrjaren vljer oftast mellan ett eller tv mrken och behver enkla rd fr att vlja en ramstorlek som r s optimal som mjligt fr honom. Misslyckas han dr blir cyklingen en obehaglig upplevelse. Tyvrr r det inte alls ovanligt i dag d tillverkarna utgr frn att det som varit bra fr Contador r bra fr alla.

Nr det gller kompakt ramar har man rtt lnge angivit verrrsmtt som virtuell eller effektiv lngd.

Mark Twain

Reg.datum
    Apr 2007
    Tack
    108
    Tackad 83 gnger i 67 inlgg

Standard

Reach och stack r skert anvndbara fr den som vet vad man vill ha men fr den som kper sin frsta racer r det annorlunda.
    Stmmer inte.
    ven fr den som kper sin frsta cykel, det behver inte vara en racer, r Stack och Reach anvndbart eftersom det gr det enklare att jmfra modeller frn olika tillverkare.

Det framgr de lnkar jag postade i frra inlgget, lnkar som du uppenbarligen inte har lst.

Reach och stack beaktar bda egenskaperna och r drfr bra. Men fr en nybrjare kan det hela sgas enklare..
    Jass?
    Hur d?
    Hur kan man visa bde hjd och lngd hos en ram, enklare n med tv mtt?
    Dessutom r ju bde Stack och Reach oberoende av sittvinkeln.

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!