Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 11
    Reg.datum
    Jun 2010
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Halloj dr alla aktiva mnniskor.

Jag har spenderat nu flera timmar p att kolla efter en passande cykel som jag kan ha nr jag ska till jobbet.
    bor ca 5-6 km frn jobbet med ganska fin cykelvg.

Majoriteten av mina kompisar sger:
    Kp en krringacykel o begnad fr ca 500-800kr...
    problemet r att denna kommer hlla i kanske 1vecka.

Damcyklar r bra fr man sitter mer upprtt men jag tnkte mig mer en:
    http://www.crescent.se/index.php?id=205&singleUid=47

eller r fr mkt?
    sg ven
    http://www.sportex.se/flatroad-white...186-c-596.aspx

men vet ej vad jag br g efter d jag r helt lost.

Vill inte slnga allt fr mkt pengar p cykeln men man kanske borde s att man inte ngrar sig?

tackar :)

/F

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    0
    Tackad 3 gnger i 3 inlgg

Standard

Det r inte bra att sitta mer upprtt, det blir obehagligt i lngden.

r det asfalt skulle jag undvika allt fr grova dck, utan hlla mig till kring 30mm

Med spass korta strckor som fem km t gngen s funkar det med rakt styre, annars skulle jag g p ett bockstyre.

Reg.datum
    Jun 2010
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

r vl lite s att ju mer du betalar fr cykeln ju bttre kvalitet r det :)

En Hybrid cykel r mitt tips. Sen r det igentligen smaksak vad du vill lgga. mer pengar ger bttre kvalitet p bromsar vxlar m.m och hller lngre.

var sjlv i samma situation fr ngon vecka sedan, brjat cykel pendla knappa milen enkel vg till jobbet med bra asfalterade vgar nstan hela vgen.
    funderade mycket p vad man var berdd att lgga p cykeln, men kom fram till att jag hellre lgger mer pengar och fr kvalitet n mindre och kanske blir missnjd lngre fram.
    Dock handlar det ju allid om vad man har fr ekonomiska mjligheter.

En cykel med smre komponenter fungerar ju med :) och om lacken p cykeln flagnar eller den brjar rosta s rullar den skerligen fortfarande ett bra tag ;)

glm inte att det kommer till lite extra prylar utver cykeln s som ls, ev hjlm, kanske stnkskrmar och s vidare.

jag hade en 3 vxlad tung kronan cykel innan(vill du kpa? ;-) och har nu en merida s-presso 700D och det r MYCKET roligare att cykla nu, rullar lttare och sknare vxlar och bromsar :)

tips: skaffa grna ngon cykel med fler vxlar n 3, man upptcker snabbt att den lttaste vxeln r fr tung i branta uppfrsbackar och att den tyngsta r fr ltt i snabba utfrsbackar.
    undvik pedalbroms, d iallafall jag upplevde att man blev mycket lngsammare p bromsen jmfrt med handbromsar.

Vill du cykla p vintern? I s fall kan det vara bra att cykeln har tillrckligt bred gaffel fr att kunna stta i vinterdck samt att hydraliska skivbromsar r att fredra d dessa ej fryser fast eller liknande, samt krver minimalt med underhll.
    V-bromsar slits och mste bytas klossar samt att det sliter p flgen.
    Sen att jag upplevde hydraliska bromsar som MYCKET sknare r ju en annan sak :)

om du inte vill g upp i pris s rekomenderar jag dig att inte provcykla en dyrare cykel, jag gjorde det misstaget och insg snabbt att jag ville ha en viss niv p bromsar och liknande :)

detta r mina 2 cent, jag r sjlv nybrjare innom cyklar och delar bara med mig av mina egna tankar.

finns skert en uppsj av andra sikter hr vilket jag hoppas att folk delar med sig av s att du fr en bttre bild till ditt nya cykel inkp :)

lycka till och bertta vad det blev fr ntt till slut

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gnger i 182 inlgg
    Blog Entries
    9

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felde
    r vl lite s att ju mer du betalar fr cykeln ju bttre kvalitet r det :
    Det r inte alltid s att bara fr att man betalar mer pengar fr cykeln s r det bttre kvalitet...

Sjlv kpte jag mig en PEAK-cykel p Sportex fr 2000kr... efter 2000km s fick jag byta bromsklossar... efter 3000km s fick jag byta bakhjul (dock samma drev, dck och slang) d axeln var felmonterad och kncktes och nu efter 3500km s fick jag ka och kpa nytt dck och slang eftersom dcket hade gtt hl p och slangen putade ut. Alla dessa saker kan man f byta p vilken cykel som helst, ven om de kostar ver 10000kr beroende p hur mycket man anvnder den.

Mina 17km till jobbet kan jag hlla runt 23-26km/h normalt med min 2000kr cykel. Jag har 21vxl, men jag anvnder kanske 2-3st utav dessa. Dock s r inte det samma vxlar som jag skulle ftt p en 3vxl cykel. S att det r ingen nackdel att kpa en cykel med mnga vxlar och sen hitta sina favoriter. Bara fr att man har 21vxl betyder inte att alla mste anvndas... ;)

S att g till ett stlle med flera olika modeller och prova olika cyklar. Olika mrken knns olika s att ett mrke kanske passar bttre fr din kropp, att du sitter lite sknare. Kollade idag och knde lite p en Scott och Crescent racer... samma Shimano satt p bda... s att lotten kommer falla p den som man sitter sknast p eftersom de kostade lika mycket. S att min PEAK lutar att bli en ren vintercykel med dubbdck och sen liggcykel och racer p sommaren...
    "Fr en generation sedan behvde mnniskan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum p WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Jun 2010
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Tackar fr alla tips.
    r sugen p denna
    http://www.crescent.se/index.php?id=205&singleUid=49
    men mste frst prova ett par st.

ska dra till sportex och kolla p den jag lnkade:
    http://www.sportex.se/flatroad-white-28 c-596.aspx
    mest fr att sportek r rtt nra dr jag bor.

Standard

Skulle cykeln vara fr resor till jobbet... bor ni i skogen??? Eftersom fjdrade MTB-byggen r p frslag...

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    0
    Tackad 3 gnger i 3 inlgg

Standard

Citat Ursprungligen postat av mactommy
    Citat Ursprungligen postat av Felde
    r vl lite s att ju mer du betalar fr cykeln ju bttre kvalitet r det :
    Det r inte alltid s att bara fr att man betalar mer pengar fr cykeln s r det bttre kvalitet...
    Nr man kommer upp till ett visst prislge, d blir delarna lttare, men inte hllbarare, ibland dessutom mindre hllbara, men lttare, vilket fr en del r viktigare n hllbarheten.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gnger i 182 inlgg
    Blog Entries
    9

Standard

Visst, man fr betala en del fr lttare delar om cykeln blir dyrare... men d pratar vi mera om cyklar fr cykelnrden eller elitcyklisten. Ska man ha en pendlarcykel 5-6km s hamnar man snarare i ngon mellansegment dr inte alltid priset avgr om det r bra kvalitet eller om man betalar extra fr att glida runt p ett visst fabrikat.
    Vi som inte har full koll p alla olika modeller av vevlager, vxelreglage m.m. kan ltt tro att bara fr vi vljer en cykel fr 6000kr s r det bttre kvalitet framfr en Yosemite p Biltema... bda kan g snder, men vi frvntar oss det inte lika mycket p en 6000kr cykeln, men p den billigare Yosemiten.
    "Fr en generation sedan behvde mnniskan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum p WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Feb 2008
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Du har kollar p cyklar som mer n vl rcker till vad du sger du ska anvnda den till, skulle du vilja motionscykla s rcker dom till det ocks.
    Dmpad framgaffel r inte s fel. Ligger man p fr fullt s tappar man lite kraft genfrt med en stel gaffel men det r klart mer komfort med dmpad gaffel, finns ju en anledning att det r klart vanligare med dmpadgaffel i cykellnder som danmark och holland. Inte har vi bttre (jmnare) cykelbanor i sverige.

Reg.datum
    Jun 2010
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Facaa - jag viker mig fr din vishet :)
    Dock vill jag tillgga att knnslan iallafall r bttre p dyrare prylar, iallafall upplevde jag det s, skillnad p deore och modellen under vad den nu heter. ven skillnad p Stoker hydraliska bromsar och Shimano hydraliska bromsar enl mig. Dock r det ju en smaksak.

Jag mste frga, antar att du r ganska van cyklist med tanke p att du anvnder 2-3 vxlar? Jag r oavan och precis brjat cykla, och anvnder en hel del vxlar nr jag trampar mig s sakterliga fram.
    Misstnker att det hnger ihop med hur vltrnad man r, och att jag i s fall kommer g ner p frre vxlar nr jag cyklat ett tag ?

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!