Visar resultat 1 till 8 av 8

Standard

Hej! har lst runt p detta forum ettag nu och lrt mig mycket vettigt infr valet av min frsta "riktiga" cykel. har fram tills idag cyklat p gamla gubb och militr cyklar,, frutom de olika hojarna man haft under sin uppvxt... jag r 24 r gammal och hade tnkte kpa mig en cykel frmst fr motionsskull, men ven fr att kunna cykla till kompisar och kanske ka p ngon lngre cykel semester om ret.

Jag kommer frmst att cykla p asfalt och skogsvg med varierad kvalitet, jag tnkte rcer frst men jag tror nstan att en hybrid vore bttre efter som jag hellre cyklar p sm grusvgar n p trafikerade landsvgar. det blir ingen daglig pendling utan mest motionscykling under sommar halvret, jag har mjlighet att stlla in den i privat garage under vintern.

Min budget ligger mellan 3-5000 jag provar grna cykeln innan kp men finns rtt hoj att bestlla p ntet s antar jag att det kan vara vrt det.

Tror ni att en renodlad Mtb skulle passa mina behov bttre? skulle jag f fr mig att cykla vttern har jag tillgng till racers av bra kavlitet att lna men efter som jag helst cyklar i skogen (p vg, inte s mycket p stigar) s kns det som att kpet ligger mellan hybrid eller mtb. Det jag r rddfr med mtb r att jag ska f trampa som en dre p lnga rakor med ltt medlut,, men det kanske jag bara inbillar mig efter som jag som sagt inte cyklat ngot med mer n 1 vxel p lngre n 10r :)

Mnga "dumma" frgor men jag hoppas att ngon av er har ngot vettigt att sga! cyklar i 10.000+ klassen har jag tyvrr inte rd med s dom tipsen tar vi om ngot r om jag ftt blodad tand :)

/Daniel

Reg.datum
    Aug 2009
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Det finns inga dumma frgor, bara annorlunda :-)
    Med tanke p vad du skriver att du skall anvnda cykeln till s r det nog mer en smaksak om du vljer en mountin eller hybrid.

Vljer du en mountin s vlj en odmpad, sitter det grovmnstrade dck p s byt ut dem till ett par med mindre mnster eller slta.
    De rullar lttare p vgar nmligen.

Risken att du fr trampa som en dre i nerfrslut r inte stor men blir det s, d gr det att tgrda.
    Byt ut vevpartiet till ett med lite fler kuggar, vips s har du betydligt mer trampmotstnd.

Om du inte gjort det redan s g in p sidan nedan och klicka p storleksguide dr.
    D kan du se vilken ramstorlek du br vlja med tanke p din lngd, benlngd etc.

http://www.cykelnetto.se/

Jag verlter till andra att tipsa dig om bra, nya, prisvrda cyklar fr det r inte riktigt min avdelning.
    Sjlv kper jag bara begagnat som sen renoveras och fixas till efter hur jag vill ha den.

Micke.

Standard

Tack fr ett mycket bra svar! nu kns det lite som att jag kanske inte ska bestmma mig fr antingen eller utan bara prova lite o ta den som kns bst.. och i vrsta fall modifiera efter ndamlet. det kanske r lttare att modifiera en MTB fr "lngtur" n vad det r att modifiera en hybrid fr skogs/terrng krning?

Standard

http://www.blocket.se/orebro/Hybrid_...a=8&w=1&last=1
    hittade denna i grannkomunen. kanske kunde vara ngot?

Standard

http://www.sportex.se/ShowProduct.aspx?prodid=3863
    alternativt en snhr, och lgga lite pengar p skrmar och nya trampor och skor..

Reg.datum
    Aug 2009
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Jag kikade p dem och tycker de verkar ok, skillanden mellan en Mtb/Hybrid r inte s stor.
    Det skiljer vl lite i ramutfrande, hjulstorlek och dcksbredd.
    Fr erknna att som lngtrampare ser jag lite frdelar med hybriden.
    Smalare hjul rullar lttare, strre hjul rullar lite lngre per tramptag osv.

Om du kr mycket p mindre skogsvgar/stigar s har sportex cyklen en frdel med sin framdmpning.
    Dock skall jag nmna att ven denna form av dmpning reducerar farten vid lngcykling med packning.

Men som du skriver ett par andra trampor s du kan kra med vanliga gymskor.
    Ett par skrmar, pakethllare bak, lasthllare fram, vskor,belysning, eventuellt en bekvmare sadel och styre sen har du en semesterhoj.

Men det r viktigt att du fr rtt storlek p ramen och helst provkr den.
    Det r frst nr man sitter p och trampar som man vet om det r rtt cykel.

Nr min nuvarande lngtrampare (Mtb med framdmpning) ger upp s fr det bli en Hybrid med eller utan framdmpning istllet.
    Jag kr mycket bde p landsvg och mindre grus/skogsvgar, stigar/vandringsleder men det br den hlla fr.

Micke

Standard

Tack fr alla svar! var inne p sportex och provade hybriden idag, den kndes kanon! och jag slog till! :D Framgaffeln r lsbar vilket kanske underlttar vid lngcykling med packning? eller tnker du p vikten snarare n fjdringen? vart lite billiga skrmer och tillbehr som jag kommer kra nu med s lnge som det r sn o slask! till sommarn blir det inget mer n 2 vattenflaskor och dator p cykeln :) han bara trampa ngra kilometer idag men i morgon har jag plogad cykelvg till jobbet s det blir en utmrkt vningsstrcka! blir vl tur och retur ngra gnger skert 1-2 mil s det kanske r lagom att skava in rumpan och vnja handlederna med ngot annat n krringstyre :)

Reg.datum
    Aug 2009
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Det var s lite s, bara kul att kunna hjlpa ngon ;)
    Visste inte ens att det fanns lsbara framgafflar :/
    Vikten skall inte vara ngra problem s det bara att lsa gaffeln, hnga p packning och ge sig ivg :D
    Trampa p du och njut av turerna, snart blir det vr och sommar igen... :cool:

Micke

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!