Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 26
    Reg.datum
    Jun 2010
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Jag har ocks lite problem men med axlar och nacke...jag har testat att flytta fram eller bak sitsen men nd fr jag ont i nacken det knns som om jag spnner mej nr jag hller sikten framt, skert vnjer man sej ocks fr jag har ju just brjat cykla men jag undrar om ni kanske vet ngot lmskt fel som jag kanske gr? Ryggen lider inte alls tvrtom min rygg mr bttre nr jag cyklat:D

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    0
    Tackad 3 gnger i 3 inlgg

Standard

ont i axlar och nacke kan bero p att man br fr stor del av tyngden p armarna.

Prova att behlla din sittstllning utan att bra upp verkroppen med armarna.

Reg.datum
    Jun 2010
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Det skulle behvas ett expertsystem p detta forum om cyklar fr att lsa detta med att vissa frgor uppkommer igen efter en viss tid. Jag som ny anvndare frstr att man inte vill kolla igenom alla trdar fr de svar man sker, men jag frstr ocks att det mste vckas en viss frustration bland dem som mste besvara samma frgor om och om igen, frgor jag med skerhet ocks sjlv stllt. Klart, ett sdant system r nog inte billigt att implementera

Men jag r inte ett nr det gller cyklar

Reg.datum
    Jun 2010
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Jo de e sant ja frstr om eliterna suckar nr vi nybrjare frgar ibland:D:D
    Men nd TACK Diravi jag frskte idag att slappna av i axlarna och spnna magen istllet och visst det kndes mycke bttre!
    Jag fick t.om knna p min frsta vurpa idag, telefonen ringde.....tog loss ena foten frn pedalen och stannade men hamnade i nn konsti vinkel me andra foten som satt fast s UPP O NER i diket! Skn knsla...tur att jag stod stilla iallafall;D

Reg.datum
    Apr 2007
    Tack
    108
    Tackad 83 gnger i 67 inlgg

Standard

Citat Ursprungligen postat av mimmi-fin
    Jag fick t.om knna p min frsta vurpa idag, telefonen ringde.....tog loss ena foten frn pedalen och stannade men hamnade i nn konsti vinkel me andra foten som satt fast s UPP O NER i diket! Skn knsla...tur att jag stod stilla iallafall;D
    Hoppas att det gick bra fr dig och cykeln o telefonen.

Hade det varit en riktigt illa dikesvurpa s hade det varit p vren och diket hade varit bde djupt, smalt och fullt av iskallt smltvatten.
    Tro mig, d r det INTE ngn skn knsla att vurpa ned i ett dike!

Reg.datum
    Jun 2010
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Jo telefonen och cykeln klarade sig bra och jag ocks=)
    Ja kan tnka mej att ett snt dike inte e srskilt sknt..som tur var det torrt dr jag landa fast det var djupt. Och som tur var kom ingen bil och sg alltihop=)

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    3
    Tackad 3 gnger i 3 inlgg

Standard

Citat Ursprungligen postat av HkanC Visa inlägg
    bra Hkan!
    det dr var lsvrt.

halva njet r ju att prova sig fram och se skillanderna sjlv nr man ndrar nt.
    jag har ftt betydligt mer kraft i pedalerna bara genom att vinkla ner Hoodsen ngot s man kommer framt mer.
    desutom flyttade jag fram sadeln.

gr jag d efter knt ver centrum p pedalen s stmmer det inte alls.
    d skulle jag behva flytta bak sadeln ca 4-5cm.
    helt rtt i guiden att den rekomendationen r helt inviduell och ska tas med en nypa salt.
    det stmmer allts inte fr mig med lnga ben (1.91 lng)

antar att jag trampade luft frut utan hjlp av tyngden frn kroppen.
    det blir ju den effekten om man har sadeln fr lngt bak.
    energin gr till att pressa sig bakt istllet fr att energin gr ner i pedalerna.
    Senast redigerad av PG1 den 2013-04-02 klockan 15:11

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gnger i 266 inlgg
    Blog Entries
    1

Standard

Jo, frgan r evig, fr oss cyklister: Sadel lngt fram=Hg kadens.
    Sadel lngre bak=Lgre kadens.

Bda instllningarna, har s klart sina frdelar. Men, som "PG!", ppekar, r det i hgsta grad individuellt.

Reg.datum
    Aug 2008
    Tack
    2
    Tackad 37 gnger i 29 inlgg

Standard

Det viktiga r att man fr grundfresttningar klart fr sig... s man frstr hur det funkar..... Senast nu s vinklade jag styret ngra mm uppt och fick en sknare stllnng. La ocks lite skumgummi under sadelskyddet fr rumpan gillar inte hrda sadeln.

Reg.datum
    Jun 2012
    Tack
    3
    Tackad 3 gnger i 3 inlgg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Jo, frgan r evig, fr oss cyklister: Sadel lngt fram=Hg kadens.
    Sadel lngre bak=Lgre kadens.
    jag tror man mste hitta den instllningen dr man knner att man fr hjlp av tyngden frn benen nr man trampar.
    att ha sadeln lngre bak och slsa energi p att trycka sig bakt mste ju bara vara till nackdel.
    jag ser inga frdelar man att ha sadeln lngt bak fast ok man r ju inget proffs
    som jag ser det r det bttre att fixa en lngre styrstam fr att komma ner och behlla lget p sadeln.

som jag knner s r vinkeln frn vevcentrum och sadeln hrfin frn nr man fr hjlp av tyngdkraften och inte.
    det kan rcka att flytta fram sadeln 1cm fr att mrka skillnad.

Edit: som jag har det installt nu s har jag lite tryck p armarna nr man hller i hoodsen vilket enligt guiden inte r optimalt.
    jag har allts sadeln fr lngt fram (eller styret fr lgt) enligt det rekomenderade.

ser inga problem med att armarna fr ha lite tryck..(dom mste ju trnas dom med )

sen r ju guiden frn en stillastende cykel.
    har man lite tryck p armarna nr man str still s frsvinner ju en del nr man brjar trampa och ven fartvinden lyfter upp verkroppen och avlastar armarna.
    s man fr trampa p helt enkelt
    Senast redigerad av PG1 den 2013-04-02 klockan 18:11

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!